A+ A A-

Γράφει η Μιρέλα Χατζιδοσπυριδάκη, Κλινική Ψυχολόγος, ΜΑ

Η έξαρση του σχολικού εκφοβισμού τείνει να γίνει κομμάτι της σχολικής πραγματικότητας. Αποτέλεσμα η αύξηση κρουσμάτων σχολικής φοβίας ακόμα και στο λύκειο. Καλό θα ήταν να παρατηρήσουμε τα παιδιά μας και να αξιολογήσουμε ίχνη φόβου που μπορεί να νιώθουν για την επιστροφή τους στο σχολείο. Και επειδή η γνώση του γονέα συνιστά την αποτελεσματικότερη ασπίδα προστασίας, δεν νοείται να μη γνωρίζουμε όλα τα περί ''bullying'' που κάνουν και δέχονται τα παιδιά μας-και εμείς.

«Ένας μαθητής εκφοβίζεται ή θυματοποιείται όταν εκτίθεται επανειλημμένα και για αρκετό χρονικό διάστημα σε αρνητικές πράξεις άλλου ή άλλων μαθητών, που εκδηλώνονται ως μορφές βίαιης ή επιθετικής συμπεριφοράς» (Οlweus, 1991).

Συνήθως το φαινόμενο του εκφοβισμού παραβλέπεται και εκλαμβάνεται ως μέρος της αναπτυξιακής φυσιολογικής συμπεριφοράς των παιδιών και των εφήβων. Όμως η κατάσταση αυτή προκαλεί ψυχικό τραύμα, κατάθλιψη, άγχος, μαθησιακές δυσκολίες, ψυχοσωματικά συμπτώματα και ενδέχεται να σημαδέψει τη ζωή των εμπλεκομένων.

Εκφοβισμός

Θεωρείται η συνειδητά επαναλαμβανόμενη βίαιη συμπεριφορά, μεγάλου ή/και δυνατού μαθητή ή ομάδα μαθητών προς ένα μικρότερο και αδύναμο (νοητικά, με αναπηρίες, παιδιά από μειονότητες, διαφορετικής φυλής, χρώματος, θρησκείας), ο οποίος δεν μπορεί να προστατεύσει τον εαυτό του, με σκοπό να τον βλάψει.

 Άμεσες ή έμμεσες μορφές

  1.  Με λόγια: Βρισιές,Πειράγματα, Απειλές, Κοροϊδίες
  2. Με πράξεις: Κλωτσιές, Μπουνιές, Σπρωξίματα, Χτυπήματα
  3. Mε συμπεριφορές: Απομόνωσης, Αποκλεισμού από παρέες και φίλους, Αποκλεισμού από παιχνίδια και αθλητικές δραστηριότητες
  4. Με τα κινητά & το internet

Κατά τη διάρκεια της επιθετικής συμπεριφοράς ή θυματοποίησης, ο θύτης που υπερτερεί σε σωματική, συναισθηματική ή και γνωστική δύναμη από το θύμα, έχει πρόθεση να πλήξει σοβαρά ή να δυσαρεστήσει το άλλο άτομο. Έτσι, αναπτύσσεται ανισορροπία δύναμης μέσα από την οποία το θύμα είναι ανήμπορο να αμυνθεί ή να αντιδράσει. Πρέπει να τονιστεί ότι δεν λέγεται «εκφοβισμός» όταν δύο μαθητές ίσης δύναμης και επιρροής (σωματικής ή ψυχολογικής) διαφωνούν ή τσακώνονται.

Αναγνωρίζονται τα παιδιά αυτά αν:

• Έχουν μειωμένη διάθεση ή αρνούνται να έρθουν στο

σχολείο με πρόσχημα κάποια αδιαθεσία.

• Κάνουν αδικαιολόγητες απουσίες από το σχολείο.

• Έχουν μια απροσδόκητη μαθησιακή πτώση και οι βαθμοί πέφτουν.

• Καθυστερούν να έρθουν στο σχολείο ή αν αργούν να επιστρέψουν στο σπίτι.

• Σχεδόν καθημερινά αλλάζουν τους δρόμους από και προς το σχολείο

• Τα ρούχα τους συχνά είναι σχισμένα και κατεστραμμένα.

• Έχουν σημάδια και μελανιές στο σώμα ή άλλες ενδείξεις επίθεσης και δεν σας λένε από πού και πώς προήλθαν.

• Συχνά χάνουν τα πράγματα τους.

• Ζητούν συχνά χρήματα από τους γονείς τους γιατί έχασαν αυτά που τους έδωσαν.

• Αρνούνται να συμμετέχουν σε σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες.

• Υπάρξουν ξαφνικές αλλαγές στη διάθεση που επιμένουν.

Ο ρόλος των παρατηρητών

  • Στόχος του παιδιού που εκφοβίζει είναι να εδραιώσει το κύρος και την κυριαρχία του στην ομάδα των συνομηλίκων, τότε χρειάζεται μάρτυρες.
  • Στα περισσότερα περιστατικά εκφοβισμού είναι παρούσα μια ομάδα συνομηλίκων με ρόλους: ενισχυτή του θύτη, βοηθού του θύτη, αμέτοχου παρατηρητή, υπερασπιστή του θύματος.

«Συνωμοσία σιωπής»

Τα παιδιά που πέφτουν θύματα εκφοβισμού ντρέπονται να μιλήσουν για ό,τι τους συμβαίνει. Φοβούνται πως η ανάμειξη κάποιου ενήλικα θα είναι αναποτελεσματική και ίσως αποτελέσει αφορμή για περισσότερη βία.

(801 801 11 77 για γονείς και εκπαιδευτικούς, 116 111 Ευρωπαϊκή γραμμή στήριξης παιδιών και εφήβων)

Διαβάστε περισσότερα...

Αν δεν έχεις που να πατήσεις, δεν μπορείς να ατενίσεις το μέλλον. Αυτό που μας τρομάζει περισσότερο δεν είναι το μέλλον που φαίνεται μακρινό και επικίνδυνο αλλά αυτό που μας πλησιάζει κάθε στιγμή.

Πόσο πιο οικεία μπορούν να θεωρηθούν τα λόγια ενός νέου ανθρώπου που ζει περιμένοντας να ζήσει, που προσπαθεί για μία καλύτερη μέρα αλλά απολαμβάνει την ματαιότητα μίας Ελλάδας που δεν αγαπά πλέον τους εργατικούς νέους αλλά αποζητά τους πορωμένους εργάτες.

Επαγγελματίες «Σωτήρες» συνιστούν να κάνουμε υπομονή φωτίζοντας μέσα από τις τηλεοράσεις τον πολυπόθητο δρόμο της ανάπτυξης. Αναλυτές αγιάζουν την εργασία που θα μας προσφέρουν οι ξένοι επενδυτές αλλά η πατρίδα βυθίζεται στην κόλαση της ανεργίας. Ποιος γιατρός άλλωστε ίασε τον ασθενή του με υπομονή;

Οι συνεργάτες μας, εταίροι και Έλληνες προδότες, χάρισαν ένα νέο όνομα στην ανεργία. Βεβαιότητα! Δημιουργήσαμε ένα μεγάλο στρατό ανέργων με τα γνώριμα σε μας γερμανικά χαρακτηριστικά. «Φόβος, υπακοή, παραχώρηση».

Τα παιδιά σπουδάζουν στα πανεπιστήμια και στις σχολές επενδύοντας πανεπι-ζήμια στη μόρφωσή τους ενώ εξασφαλίζουν πλέον εισιτήριο διαρκείας στους σύγχρονους στρατούς των επενδυτών.

Η εικόνα δείχνει κάπως θλιβερή. Απόφοιτοι με τα πτυχία στο χέρι περιφέρονται με απόγνωση σε συνεντεύξεις εταιρειών, καταστήματα, καφετέριες μέχρι να ανοίξει ακόμα και ένα παραθυράκι ημιαπασχόλησης. Πιστοί όπως πάντα στους μύθους μας αναγεννήσαμε τον Κρόνο που τρώει τα δικά μας παιδιά, τα δικά σας παιδιά.

Η κοινωνία μας όμως φορά τα ρούχα της ηθικής, απονείμει τίτλους ευγενείας και ορίζει μέσω των κυβερνώντων τις σωστές συμπεριφορές των νέων συντρίβοντας τους λογικούς και χαρακτηρίζοντας αναρχικούς όσους τολμούν να έχουν άποψη γήινη και Ελληνική.

Δυστυχώς, φίλοι μου, όταν τα όνειρα μπαίνουν στον αποτεφρωτήρα είναι φυσικό να εισπράττουμε κίνδυνο και μια νέα ανθρώπινη νόσο, Απελπισία.

Η διάβρωση δεν έρχεται μόνο μέσα από την παγιοποίηση της καρέκλας αλλά επιτυγχάνεται σταθερά με το σφράγισμα των εισόδων για το κοινό. Η συνεχής απόρριψη γεννά ακαθόριστα συναισθήματα, μαύρες σκέψεις, αγανάκτηση για σφάλματα που δεν έγιναν από νέα παιδιά αλλά καλούνται να τα πληρώσουν. Φτιάχνουμε πολίτες με συμπλέγματα ενοχής.

Καλύπτουμε τα μάτια για να μη βλέπουμε αυτούς που εγκαταλείπουν τον αγώνα. Κλείνουμε τα αφτιά για να μην ακούμε πως καθημερινά συμπολίτες μας αυτοκτονούν. Γίναμε απαθείς στον πόνο του φίλου, του γείτονα. Κανιβαλίζουμε τις ιδέες μας για να μην μείνουμε στην απ’ έξω. Βαφτιζόμαστε αδύναμοι απέναντι στα γεγονότα για να μη δώσουμε τίποτα σε αυτούς που έχουν ανάγκη από μία καλή κουβέντα, μία θετική σκέψη για να αποφύγουν τα χειρότερα. Φυλακίσαμε τις καρδιές μας και σταματήσαμε να αγαπάμε αυτόν τον τόπο.

Η κρατική τακτική βοηθά κάθε νέο να αποδεχτεί το γεγονός πως μόνο οι «Οσφυοκάμτες» προχωρούν μπροστά, μόνο όσοι βρίσκονται μέσα σε κομματικούς σωλήνες φτάνουν μέχρι την κορυφή, μόνοι όσοι τυγχάνουν να είναι συγγενείς των δικών τους οικογενειών προωθούνται ανάλογα .

Πώς επιτρέψαμε σε ένα νέο κρατικό φορέα να οδηγεί τα παιδιά μας στην περιθωριοποίηση κλέβοντας ουσιαστικά την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον; Πώς επιτρέψαμε σε αυτούς να οδηγούν τα παιδιά μας στην απόγνωση και στην ανομία και μετά να τα δείχνουν με το δάχτυλο;

Θαυμάζουμε τους υπεραθλητές που σπάνε τα ρεκόρ και ξεχνάμε να δώσουμε συγχαρητήρια σε κάθε νέο, σε κάθε άνθρωπο που παλεύει καθημερινά για να επιβιώσει πλέον σα μετανάστης στην ίδια του την πατρίδα .

Η λαϊκή μας παράδοση ήθελε τον αρκουδιάρη να περιφέρει επιδεικνύοντας το ζώο του και να μαζεύει δεκάρικα από τους περαστικούς. Η νέα εκσυγχρονισμένη τακτική περιφέρει το φόβο της ανασφάλειας μαζεύοντας μισθοφόρους των 400 ευρώ.

Ας διδαχτούμε ακόμα μία φορά από την ιστορία μας και ας καταλάβουμε πως μόνο όλοι μαζί θα πετύχουμε να διώξουμε αυτούς που ξεσκίζουνε τις σάρκες μας. Ας κλείσουμε στην ψυχή μας την Ελλάδα και ας νιώσουμε κάθε μεγαλείο.

Ας στείλουμε κουράγιο σε όσους αισθάνονται πως δεν αντέχουν και ας φωνάξουμε πως «Η μέρα εκείνη δε θ’ αργήσει».

 

Ιερεμίας του '46

 Τηλ επικοινωνίας : 6948488007

Διαβάστε περισσότερα...

Ένα υπερσύγχρονο Νηπιαγωγείο παραδόθηκε την περασμένη εβδομάδα από τον Δήμο στα παιδιά της Παραλίας Μαραθώνος. Το νέο Νηπιαγωγείο που έχουν στη διάθεσή τους τα παιδιά μας διαθέτει σύγχρονες εγκαταστάσεις, παιδαγωγικό υλικό και δυνατότητα προσφοράς στα παιδιά άριστης φύλαξης, φροντίδας, διαπαιδαγώγησης και ψυχαγωγίας.

Στην τελετή εγκαινίων παρουσία του εφημερίου του ιερού Ναού Αγίου Παντελεήμονα πατέρα Ιωσήφ, πολλών γονέων και παιδιών, τη Δημοτική Αρχή εκπροσώπησαν οι Αντιδήμαρχοι κκ. Κώστας Λάσκος, Πόπη Πατεράκη, Χρήστος Στάμος και η Δημοτική Σύμβουλος κα Ματίνα Μυλωνά.

Με αυτό τον τρόπο ικανοποιήθηκε ένα χρόνιο αίτημα των κατοίκων της Παραλίας Μαραθώνα και βρέθηκε ένας χώρος που πράγματι αξίζει στα παιδιά μας!

Διαβάστε περισσότερα...

Σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στον Δημοτικό Κινηματογράφο «Αλίκη» ο Δήμος Μαραθώνος τίμησε όλους όσους συνέβαλαν εθελοντικά στη λειτουργία του Δημοτικού Κοινωνικού Φροντιστηρίου και τη φετινή σχολική περίοδο, στην οποία φοίτησαν δωρεάν 180 και πλέον μαθητές του Λυκείου και του Γυμνασίου, μέλη ευαίσθητων οικονομικά οικογενειών της πόλης μας.

Στην τελετή εκπροσωπώντας τον Δήμο Μαραθώνος μίλησε ο εμπνευστής και συντονιστής του Κοινωνικού Φροντιστηρίου, Δημοτικός Σύμβουλος και καθηγητής κ. Πασχάλης Πούλος ο οποίος μεταξύ των άλλων αφού ευχαρίστησε και συνεχάρη όλους τους συντελεστές της λειτουργίας, για 3η συνεχή χρονιά, αυτού του τόσο σπουδαίου κοινωνικού θεσμού, εξέφρασε την πεποίθησή του για τη συνέχιση της λειτουργίας του και την επόμενη σχολική χρονιά . Το Κοινωνικό Φροντιστήριο ήταν από τις σημαντικότερες προσφορές του Δήμου μας και με την πρωτοβουλία αυτή παραδειγμάτισε συνολικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Τέτοιες πρωτοβουλίες τιμούν την περιοχή μας και πρέπει να προβάλλονται.

Διαβάστε περισσότερα...